For to år siden ville Tanya F. Valkve fra Jessheim, gi bort et par bæreposer med mat hun hadde til overs. Hun la ut en annonse på en av Kjøp, salg og bytte-side på Facebook, og skapte mer eller mindre rabalder. Disse sidene var ikke ment til den slags, og Tanya måtte finne nye veier for å gi bort maten på. Dermed var Omsorg Jessheim i gang.
To ildsjeler møter meg på Jessheim. Tanya grunnla Omsorg Jessheim i 2015. Hun har fått med seg Lianne Mares, og sammen gjør de alt de kan for å støtte mennesker på Øvre Romerike først og fremst med mat, men også med andre nødvendigheter.
Det kan skje oss alle
– Det er trist å se hvor mange som sliter, forteller Tanya. – Man skulle ikke tro at det var mulig i et land som Norge, men det er altså mennesker som ikke har penger til mat. Og det er helt vanlige mennesker som deg og meg, fortsetter hun. Det er ikke så unormalt at man i løpet av livet havner i en økonomisk krise, og da er det godt å kunne støtte seg til noen. Omsorg Jessheim så en helt tydelig økning i fjor, da arbeidsmarkedet var presset, og permitteringene var mange.
Akutt hjelp
Men vi har jo NAV, er det flere som sier. Joda, heldigvis så har vi det, men det hjelper ikke i en akutt situasjon. Behandlingstiden på NAV er ofte 4–5 uker, og du kan ha sultet mye innen de ukene er omme. Tanya har selv jobbet som sosionom i NAV og har derfor god oversikt over hva man faktisk kan søke støtte til. – Jeg prøver å veilede så godt jeg kan. Er man i akutt krise kan man søke økonomisk sosialhjelp som sikrer deg midlertidige inntekter til et forsvarlig livsopphold. Disse søknadene skal behandles innen 24 timer, forteller hun. Men det er få som vet om de gode ordningene som faktisk finnes.
Flere støttespillere
Omsorg Jessheim har nå endelig fått eget organisasjonsnummer. For selv om de er et ungt selskap, så begynner pengestrømmen å bli stor. De har fått støtte fra flere hold den siste tiden. Før jul fikk de inntektene fra julekonserten i regi av Hoppensprett ungdomsskole. – Hoppensprett gir bort inntektene til et veldedig formål hvert år, og vi er så takknemlige for at vi ble valgt, sier Tanya.
– Læringsverkstedet har gitt deler av overskuddet fra Hjertekor-konserten i Eidsvoll. Vi har fått gratis billetter til klatreparken Høyt og Lavt i Sørum og rabatterte billetter til Bø i Sommarland. My Bakery Jessheim lager kaker til bursdager og Coop Prix på Dal leverer frysevarer til oss.
Trenger lagringsplass
– Før jul fikk vi 200 brød fra Gardermoen militære flystasjon og en mengde med påleggsbokser fra Coop Prix, forteller Lianne. – Da kommer vi til et annet behov som nå virkelig har gjort seg gjeldene. Vi trenger lagringsmuligheter. Vi må bruke alle frysere vi har til rådighet, og foreldrene våre har heldigvis noen med god plass i, smiler hun. – Men behovet vokser som sagt, og vi har store problemer med hvor vi skal oppbevare alt. Er det noen som har et ledig lokale, så si i fra, ber de to damene.
Mange omsorgshjerter
– Givergleden er stor. Det er mange omsorgshjerter, og det er fantastisk å se, er de to damene enige om. Omsorg Jessheim bruker sin facebook-side aktivt. Her legger de ut deler av henvendelsene de får inn. De som kontakter oss for å få hjelp blir selvfølgelig behandlet konfidensielt, forteller Tanya. For det krever mye av oss mennesker å gå til det skrittet og faktisk spørre om mat. Vi har fått mange følgere på facebook, og det tar ikke lang tid før flere vippser oss penger slik at vi kan kjøpe inn det som trengs. Viljen til å bidra er stor. Vi ser også at flere av de som har fått hjelp av oss, kommer tilbake og bidrar selv med pengestøtte når de har kommet seg over kneika.
Ingen sovepute
Henvendelsene til Omsorg Jessheim begynner å bli svært mange. – Vi må sile litt, innrømmer Tanya.
– Selv om terskelen for de aller fleste av oss er skyhøy for å spørre om hjelp, så er det noen få som ikke har de samme sperrene. Men det gjennomskuer vi raskt. Alle må ta ansvar for sitt eget liv i det lange løp. Vi skal ikke være noen sovepute.
– For dere som trenger hjelp: Ikke nøl med å ta kontakt.
Belønningen
Både Tanya og Lianne jobber frivillig i Omsorg Jessheim i tillegg til sine vanlige jobber. Rundt høytider og ferier er det ekstra hektisk for damene, for da strømmer henvendelsene inn. – Vi fikk lov til å stå gratis på Jessheim Storsenter før jul i fjor. Da samlet vi inn julegaver, og vi fikk inn mye. Det å kunne være med å gi fattige barn en julegave er verdt alt slitet. For de innrømmer at det er i overkant hektisk til tider. Belønningen vi får ved å hjelpe, veier opp alt arbeidet vi legger ned i dette.
Vi gjør så godt vi kan
I utgangspunktet var det matrasjoner som ble delt ut av Omsorg Jessheim. Men ettersom tiltaket har blitt kjent, så bistår de nå med andre artikler som bursdagskaker, gaver, klær osv. – Det kommer an på hvilke henvendelser som kommer, sier Lianne, og kan vi hjelpe så gjør vi det. Vi ser at behovet for hjelp er skrikende og økende, og vi trenger all den støtten vi kan få.
– For dere som trenger hjelp. Ikke nøl med å ta kontakt, avslutter Lianne og Tanya. Og for dere som vil hjelpe så er det bare å følge vår Facebook-side: omsorgjessheim.
Legg igjen en kommentar